středa 17. října 2012

Sauna vs. kryokomora

Krásný den,

dnešní článek bych chtěla věnovat dvěma aktivitám, které udělají vašemu tělo moc dobře.

SAUNA
Saunu asi nemusím nijak dlouze představovat, zavřete se do malé vytopené místnosti a potíte se tam do té doby až je to neúnosné a vy se musíte jít zchladit. Já celkem trpím na to, že je mi v horku špatně, omdlévám apod. V sauně je to horko ale úplně jiné než v autobuse plném lidí a ještě se mi nestalo, že by se mi udělalo v sauně špatně.  V klasické finské sauně se teplota blíží 100 °C a je zde suchý vzduch, výdrž je individuální, každý musí cítit, co je pro něj ještě únosné. V dnešní době má ale klasická sauna bezpočet obměn a vy tedy můžete experimentovat a zvolit si tu, která vám bude nejvíce vyhovovat. Já osobně jsem zkoušela medovou a eukalyptovou saunu, je téměř stejná jako klasická sauna, ale do vzduchu se navíc uvolňuje vůně medu, nebo eukalyptu a to je mi moc příjemné. Co naopak moc nemusím je sauna, ve které je sice teplota nižší, ale o to větší je tam vlhkost, nebo pak přímo páru. Tam jsem nevydržela ani chvíli, hrozně špatně se mi tam dýchá a není mi to vůbec příjemné. 

Po sauně je nutné se jít rázně zchladit, a to buď pod ledovou sprchu, nebo do bazénku napuštěného ledovou vodou. Dá se také chladit ledem, nebo sněhem, když je možnost. Já chodím nejčastěji pod sprchu, i když bazének jsem také zkusila. Přiznám se, že to ale pro mě bylo moc velké peklo, vydržela jsem tam deset vteřin a nedokázala jsem si ani ponořit hlavu :-). Po zchlazení byste se měli zabalit do prostěradla a jít si na chvilku odpočinout, napít se vody, lehnout si. Až cítíte, že jste připraveni, celou proceduru opakujte, doporučuje se opakovat třikrát a myslím, že tak je to dostačující. S každou další procedurou vydržím v sauně kratší dobu a víc se potím. 

Sauna je výborná pro utužení imunity, posílení krevního oběhu. Pokud jste nastydlí, neměli byste do sauny chodit, protože by se vám to s ohledem na teplotní skoky mohlo ještě více rozjet, pokud máte pouze náběh na nastydnutí, můžete ho ale saunou zkusit odvrátit, někomu to prý pomáhá, mě se toto neosvědčilo, vždycky se mi nachlazení rozjelo. Jako prevence je ale sauna výborná. Jeden můj kamarád začíná v září chodit do sauny a chodí tam až do března a vůbec není nemocný, imunitu si tím buduje výborně. 

zdroj: sauny-vital.cz
Existují sauny určené pouze pro ženy, pokud je vám nepříjemné, že na vás čumí oplzlí nazí chlapi, nebo naopak nemáte zájem koukat, jak se před vámi naparují. Mě to moc příjemné není, ale protože chodím většinou s přítelem, chodím do společné sauny a snažím se moc nedívat kolem. Skvělé jsou také privátní sauny, kdy je sice saunička malá, ale když jdete ve dvou naprosto stačí a máte soukromí. Na slevových portálech privátní sauny docela jedou, tak můžete vyzkoušet. 


Kryokomora
Kryokomora není tak rozšířená jako sauna a asi ani já bych do ní nechodila pravidelně, ale na vyzkoušení, jako zážitek je to zajímavé. Kryokomora je opakem sauny, nejdete tedy do horka, ale do mrazu. Před vstupem se musíte svléknout do plavek, já měla přes plavky radši ještě kraťásky, dostanete čelenku, papuče, rukavice a roušku přes ústa. Do ručníku musíte utřít veškerý pot z těla a pak vás tam pustí. Nejprve se zastavíte v mezipatře, kde je teplota -60°C, kde chvilku stojíte, abyste si trochu navykli na chlad a asi za 30 sekund vám dovolí jít do kryokomory, kde je neuvěřitelných -120°C, v komoře máte drobnými krůčky chodit dokola, nedělat prudké pohyby, zhluboka se nenadechovat. Pro začátečníky jsou vyhrazeny dvě minuty, pokročilí zůstávají déle, můžu vám říct, že i dvě minuty jsou nekonečné. Po zaznění zvukového signálu opět vystoupíte do mezipatra a pak ven. Odložíte si papučky, čelenku, rukavice, obléknete tričko a jdete do posilovny, kde 20 minut zlehka šlapete na rotopedu, nebo na stepperu, či běžíte na pásu, poté se protáhnete a jdete domů. 

Měla jsem z toho hrozný strach, ale přežila jsem. Pocit se těžko popisuje, není to jako když je vám zima na zastávce autobusu, protože je tam zase suchý vzduch a vlastnosti jsou tak jiné, ale zima vám po dvou minutách prostě je. Potom se ale cítíte strašně uvolněně úplně jako ze sauny, jen vám ten pocit vydrží o něco déle. Kryokomora je zase dobrá pro oběhový systém, prý pomáhá i v boji proti celulitidě. Cena za jeden vstup je asi 500,- Kč, i proto to není asi věc, kterou byste si dopřávali každý den, i když i takoví nadšenci jsou, ale jako zajímavá zkušenost určitě stojí za to. 

Chodíte do sauny? Byli jste někdy v kryokomoře?

3 komentáře:

  1. Do sauny jdu jednou za rok a v kryokomoře jsem nebyla. Ani jedno nevyhledávám.
    www.justbeyourselfbypetra.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. My máme vlastní saunu , a to je teprve luxus :-) . Já jsem do ní nikdy nechodil, ale manželka pravidelně, tak když přišla s tím, že by si ji chtěla koupit domů, tak jsem souhlasil a od té doby se saunuju i já a musím uznat, že v zimě je příjemné, když se můžete někde pořádně ohřát :-) .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No my teď hodně začali uvažovat nad tím, jestli si saunu domů nepořídit. Můžu se zeptat jakou máte? Mně se právě hodně líbí ty infrasauny. Koukala jsem, že se dají objednat třeba přes https://www.svetrelaxu.cz/ Myslím si, že právě taková infrasauna je do domu úplně ideální. Ty finské ale teda taky nejsou špatné. :)

      Vymazat