středa 10. října 2012

Zdravá záda

Krásný den,

dnes bychom si od kosmetiky zase na chvíli odpočinuli a já bych se s vámi ráda podělila o to, co dělám proto, aby mě moje záda nebolela a byla zdravá. Vzhledem k tomu, že většinu týdne sedím u počítače, případně čtu z nějakých knih nebo listin, určitě je vám jasné, že moje krční páteř trpí. Začala jsem mít se zády celkem potíže, proto jsem se rozhodla, že se jim budu více věnovat, aby se opět dostaly do kondice.

1) Správné držení těla
Slyšíte to všude a já to znovu zopakuji, je hrozně důležité, abyste se při chůzi a sezení nehrbili a nedeformovali tak svojí páteř v nepřirozených pozicích. Já se hrbím dost, ale snažím se na to myslet a vždy když se někam posadím, nezkroutím se jako paragraf, ale záda přirozeně rovnám. Pokud pracujete u počítače, měli byste mít monitor ve výšce očí, tak abyste nemuseli ohýbat krk a opět si tím zadělávat na problémy. Když jsem začala pracovat, měla jsem dokonce monitor trochu na straně a hlavu jsem tedy při každém pohledu mírně otáčela, výsledky na sebe nedaly dlouho čekat, takže jsem musela stůl přestavět a rozhodně se mi ulevilo. Zamyslete se nad běžnými úkony, které během dne děláte a zaměřte se na to, zda je vaše tělo při tomto úkonu v přirozené pozici, každá nepřirozená pozice, nebo jednostranný pohyb se jednou na vašem těle projeví. Snažte se tedy následky eliminovat. Vím, že se to těžko ovlivňuje, ale ideální je pro záda spánek na zádech, nejhorší spánek na břiše, na boku to prý také není nejlepší, také není dobré mít při spánku hodně pod hlavou, tím krční páteři moc nepomůžete.

2) Pohyb
Sedíte-li celý den v kanceláři, jsou nejen vaše záda, ale celé vaše tělo ztuhlé, takže rozhodně je dobré a to i v průběhu dne, pokud je to možné (alespoň cestou na oběd), trochu se projít, abyste se uvolnili. Máte-li možnost jít si po práci zasportovat, je to ideální. Samozřejmě, pokud půjdete na kickbox nebo zumbu, není to pohyb primárně zaměřený na vaše záda, ale je to rozhodně lepší, než žádný pohyb. Pozor na posilovací hodiny a zejména na cviky na břicho, při kterých máme tendence tlačit bradu na hrudník a tím opět krční páteř zatěžovat, případně obráceně nadměrně zatěžovat bederní páteř. Dobrý trenér by měl v průběhu cvičení stále opakovat, ať si na toto dáte pozor, až se vám to dostane pod kůži a budete cvičit správně. K tomu bych ještě chtěla dodat, že je velmi důležité v případech, kdy cvičíte různé cviky na břicho,  abyste je vždy kompenzovali cviky na záda, protože cvičením na břicho vaše záda dostávají celkem zabrat. Skvělé je pro záda pomalé protahovací cvičení jako je pilates, nebo yoga. Nevím, zda to také znáte, ale když jdu na takový druh cvičení, tak cítím každý kousek zad, jak jsem neprotažená, ztuhlá, někdy je to až bolest, i když příjemná. Vždycky si pak slibuji, že budu záda protahovat víc, protože potom se cítím opravdu výborně. Dobré je i cvičení na fit ballu (velkém míči), ten si ostatně můžete pořídit i domů a záda na něm protahovat, někteří zaměstnavatelé dokonce tolerují sezení na něm i v kanceláři. Pokud už máte pocit, že se vaše cvičení musí zaměřit výhradně na záda, pak existují i hodiny, při kterých celou hodinu protahujete a posilujete právě zádové svaly.

3) Masáže
Dlouho jsem se bránila tomu, abych chodila na masáže s tím, že jsem mladá a cvičením vše vyřeším. Pak se ale dostavily obrovské bolesti zad a tak jsem to šla zkusit. Nyní chodím necelý rok každý měsíc na masáž a problémy jsou pryč. Zkusila jsem celkem čtyři masérky a až u té čtvrté jsem zakotvila. Toto je opravdu důležité, jako kadeřnice, nebo doktor, masérka vám musí rozumět, musíte jí věřit a musí vám její masáže být příjemné a nápomocné. Já si troufám říct, že jsem takovou masérku našla, vždy přesně cítí, kde mám záda zablokovaná a nedá pokoj, dokud je neodblokuje. Byla také jediná, která mi řekla, že má záda nejsou v dezolátním stavu a že pravidelnou masáží docílíme toho, že budou v pořádku. A je to pravda, jsem bez potíží, je však také pravda, že po tom měsíci už masáž opravdu potřebuji a nedá se to moc odkládat, protože už cítím, jak mám záda zatuhlá. 

Pro ty, kteří bydlí v Praze udělám malou reklamu svému masážnímu salonu :-). Já chodím do Soul spa na Chodově, prostředí je tam moc příjemné, obsluha vždy hrozně milá. Při příchodu dostanete nádherně měkký župánek a papučky, posadíte se do relaxační čekárny, kde si vás vyzvedne masérka. Po masáži vás masérka znovu odvede do čekárny, posadí vás do proutěného křesla, zabalí do deky a nechá vám donést konvičku bylinkového čaje. Potom už je to jen na vás, jak dlouho si posedíte, vypijete si čaj a zrelaxované můžete odejít na recepci a zaplatit. Cena je tam trochu vyšší za 45 minut klasické masáže zad zaplatíte 650,- Kč, ale tím, že chodím jednou měsíčně a masáže mi opravdu pomáhají a navíc se o mě tak pěkně starají, že odcházím jako znovuzrozená, ráda si připlatím.

Máte také problémy se zády a jak proti nim bojujete?

Žádné komentáře:

Okomentovat