sobota 8. září 2012

Běhání

Krásnou sobotu!

V poslední době se velmi rozšířil počet lidí, kteří nazouvají večer po práci, či po škole tenisky a vybíhají do nejbližšího parku, nebo lesa. Někteří volí běh jako levnější a zdravější alternativu k návštěvě fitness centra, jiní se rozhodli zhubnout, zlepšit kondici, další chtějí překonat sami sebe v nějakém organizovaném závodě, jakým je např. tolik oblíbený půl maraton, či dokonce maraton. Musím říct, že se mi tento trend líbí, vždycky se mi líbilo, jaké množství lidí vidíte běhat např. v Anglii. Líbí se mi, že díky běhu se ke sportu dostávají i lidé, kteří nejsou zvyklí se jinak hýbat a naše obtloustlá populace se alespoň trochu ozdravuje. I já běhám, ale musím říct, že jsem musela překonat opravdu silný odpor k běhu, který jsem v sobě měla zakořeněný. I nyní se mi někdy stává, že běh je pro mě spíše utrpením, ale mohu potvrdit, že pravidelností a dlouhodobějším tréninkem se odpor změnil v příjemný pocit a tento pohyb pro mě již není utrpením. A jak jsem s běháním začala? 

zdroj: behame.cz

Jediné, co opravdu budete potřebovat jsou dobré boty, protože vaše nohy dostanou během zabrat a špatné boty vám mohou způsobit nemalé zdravotní potíže, které se sice nemusí projevit hned, ale po čase se nasčítají. Pak už stačí natáhnout sportovní kalhoty a tričko, případně mikinu, bude-li chladněji a můžete vyběhnout. Ženám a dívkám doporučuji pořídit si ještě sportovní podprsenku, hrudník vám zpevní, bude to pro vás praktičtější. Můžete si do ruky vzít i malou lahvičku s vodou, já běhám bez ní, napiju se až doběhnu, protože nepřekonávám zase takové vzdálenosti. Můžete běhat na sídlišti, po poli, v zahradách v centru, v blízkém lese. Máte-li možnost běhat v přírodě, bude to pro vás samozřejmě příjemnější, příroda na vás bude působit pozitivněji.

Pokud s během začínáte, neklaďte si velké cíle v podobě dlouhých vzdáleností. Před lety jsem udělala tu chybu, že jsem se při prvním vyběhnutí snažila překonat několik kilometrů, navíc ve velkém horku a bez zastavení, takže jsem měla problém se vůbec vrátit domů, protože síly došly a nohy neposlouchaly. Nakonec jsem došla, ale trauma bylo silné. Nyní jsem tedy zvolila jiný přístup. Stanovila jsem si trasu, které měřila necelé tři kilometry a tu jsem zdolala indiánskou chůzí, což je běh střídaný chůzí. Doběhla jsem a přežila. Postupně jsem prodlužovala trasu i běh vůči chůzi, ale i teď po roce tréninku do běhu chůzi stále zařazuji, abych se vydýchala a trochu odpočinula. Opravdu se nestyďte, zastavte si, když nemůžete, nikdo na vás nebude koukat a říkat si, že jste neschopní, když musíte odpočívat. U běhání velmi brzo vidíte své zlepšení.

Jak často budete běhat, je samozřejmě na vás a záleží, co běháním sledujete. Já mám běhání jako doplňkový sport a chci si zlepšit kondici, takže běhám 1x - 2x týdně, ale je to opravdu individuální. Běhat můžete od jara do podzimu, pokud jste otrlejší a dobře se obléknete můžete vyběhnout i v zimě. Na to se já necítím, takže když přituhne, chodím si zaběhat spíš na pás do posilovny, sice to není taková zábava, ale aspoň nevypadnu ze cviku a na jaře se můžu zase větrat v přírodě.

Abyste byli motivovanější, můžete si také stáhnout do svého smart phonu aplikaci, která bude zaznamenávat podrobné údaje o vašem běhu, které můžete porovnávat, a to nejen se svými předchozími výkony, ale i s přáteli, protože data je možné sdílet. Co by vám také mohlo pomoci překonat odpor, je běhat ve dvojici, či menší skupině. Budete se navzájem povzbuzovat a dodáte si odvahu.

Co vy, běháte?


Žádné komentáře:

Okomentovat