sobota 29. září 2012

Jak často sportovat?

Krásnou sobotu!

Jsem zde s pravidelným sportovním článkem, který bych tentokrát nezaměřila na jeden konkrétní sport, ale chtěla bych vám přiblížit, jak často sportuji a třeba vám poradit v tom, jak sport zařadit do nabitého týdenního programu.

Myslím si o sobě, že jsem poměrně dost organizovaná a že se snažím svůj čas skutečně efektivně využít tak, abych toho stihla co nejvíce. Studijní léta už mi skončila, takže mě každý den čeká více než osm pracovních hodin, následně domácnost, přítel, který chce se mnou strávit nějaký příjemný čas a o rodině a přátelích, kteří by mě rádi viděli, ani nemluvím. Kromě společnosti ale ke svému životu nezbytně potřebuji pohyb, většinu dne sedím u počítače, což pro tělo není nejzdravější, navíc se musím poměrně soustředit, takže hlava si po celém dni také ráda odpočine. Sport je podle mě ideálním filtrem, jak práci nechat v kanceláři a přeprogramovat se na volno. Jak tedy vše kombinuji a jak často si myslím, že je dobré sportovat?

Pro ty, kteří mají sedavé zaměstnání jako já, je dle mého názoru ideální pohyb každodenní, vím a chápu, že toto ale není většinou v našich silách. Bohužel nejsem typ člověka, který by se dokázal přinutit jít si zaběhat či zaplavat ráno před prací, prodlužuji spánek jak nejdéle to jde, takže odbít si pohyb ráno, není cesta pro mě. Pokud ale cítíte, že byste byly schopné přivstat si a půl hodinku ráno věnovat pohybu, udělejte to, protože to bude báječný start do nového dne. Doporučeným sportem je již uvedený běh, nebo plavání, skvělá je jóga, či jiné pomalé protahovací cvičení. Zvládnete-li, fitness centra nabízí řadu lekcí v ranních hodinách, právě pro taková ranní ptáčata jako jste vy. Když si odbudete sport ráno, máte možnost věnovat odpoledne, či večer jiné aktivitě, váš den bude barevnější, rozhodně jde o dobrou variantu. 

Pokud jste spíše jako já a ráno pro vás pohyb nepřipadá v úvahu, vyšetřete si odpoledne či večery na nějakou tu pohybovou aktivitu. Aby se mi nestávalo, že si místo cvičení zajdu raději s kamarádkami na kafe, nebo se plácnu doma na gauč, protože jsem unavená, vyčlením si pro sport konkrétní dny, které se mohou v jednotlivých týdnech samozřejmě lišit, ale vždy se snažím se sportem počítat dopředu. Toto je podle mě základ úspěchu, pokud chcete pohyb zařadit do svého života, ale nemáte to ještě tak zautomatizované, prostě si vždy na týden, či dva dopředu určete, ve které dny půjdete běhat, kdy zajedete do fitka a uvidíte, že budete-li mít aktivitu v rozvrhu, bude pro vás snadnější se k ní skutečně přemluvit. 

A jak často sportovat? Jak jsem řekla výše, ideálně denně. Když to nejde, tak bych doporučila minimálně dvakrát týdně. Vše co bude mezi tím je výborné. Můj týdenní sportovní rozvrh vypadá tak, že jako minimum mám zarezervovány dva dny, kdy jdu do fitness a jeden den běhu, k čemuž přidávám alespoň jednu procházku. To už je pohyb čtyři dny v týdnu. Běh většinou nechávám na víkend, takže to máme dva večery v týdnu sama na hodině aerobiku, či bodystylingu, jeden večer s přítelem na procházce (a zabijete dvě mouchy jednou ranou, strávíte čas s přítelem, či s kamarádkou, nebo s maminkou, a ještě se pohnete a vyčistíte si hlavu). O víkendu se pak kromě běhu snažím vždy zařadit nějaký sport pro zábavu, tj. tenis, kolo, squash, nebo vyrazit na výlet. Pokud je to možné tak samozřejmě přidám další procházku, či běh, ale říkám na rovinu, to už je spíše výjimečná situace. I tak si myslím, že do každého týdenního programu je možné nějaký pohyb zakorporovat, když se s ním prostě počítá a bere se jako součást rozvrhu stejně jako práce, nebo páteční party. 

Častým protiargumentem bývá únava z práce, na to ale musím odporovat tím, že pokud jste v práci neušli 20 kilometrů, nebo nedtahali metrák cementu, tak právě pohyb vás té pracovní únavy zbyví nejlépe. Znám ten pocit, kdy se vám nechce ani pomyslet na to, že byste si měli nazout tenisky, ale když vytrváte, cítíte se po sportu daleko lépe a únava je pryč, případně přichází únava jiná, daleko příjemnější.

Souhlasíte se mnou, nebo si myslíte, že skutečně není jednoduché sportovat při práci, či při škole, resp. při práci a př škole zároveň?




Žádné komentáře:

Okomentovat